„Fuji má nové logo, chápeš tu hrůzu?“ Přesně tato věta mě přivedla k novému logu společnosti Fujifilm, které bylo představeno před týdnem. Zkusil jsem počkat týden, zda se čirou náhodou můj pohled na věc nezmění, ale i po týdnu mi tento výtvor japonské geniality připadá stále stejně odporný a kontraproduktivní. Nicméně má odpověď na úvodní otázku přesto zní ano, chápu velice dobře, co se ve Fuji děje.
Čas od času se stane, že i velká společnost se dostane do obtíží. Nejčastěji jde o důsledek přílišné zkostnatělosti v kombinaci s rychlou změnou na trhu. A přesně to potkalo Fujifilm, který hledá velmi těžko a bolestně odpověď na otázku své vlastní budoucnosti. Již samotné slůvko film v názvu společnosti je odpovědí na to, odkud problémy pramení a restrukturalizace je odpovědí japonského vedení. A jak už tomu tak bývá, pokud managemant velké společnosti začne utrácet desítky a stovky milionů za strukturální změny uvnitř společnosti, většinou prahne po jejich rychlém zhmotnění. Protože sebelepčí restrukturalizace se pozitivně promítne v ekonomice firmy většinou až po letech, změna loga je často snadno dosažitelnou a dostatečně viditelnou změnou. Koneckonců v několika posledních letech stejným procesem prošli třeba Agfa, HP či Nikon.
Takže už víme, že změna loga má svou, byť pochybnou, logiku. Bohužel to nic nemění na tom, že nové logo Fujifilmu je dle mého zcela soukromého názoru tragicky nevhodné. Namísto toho, aby se Fuji vrátilo k původní krátké verzi jména a odhodilo dodnes ne příliš oblíbený dovětek film, změnilo korporátní barvu. Místo tak charakteristické zelené, která se pro Fuji stala doslova synonymem, přichází s černo-červenou. Možná, že se tak Fujifilm snaží stáhnout na svou stranu trochu z úspěchu červeného Canonu, ale to už je ode mne asi jen jízlivost. Prostě staré logo Fuji jsem mel opravdu rád.
PS: Změna pro změnu je sice vidět a jistě bude stát spoustu peněz, ale trocha zdravého selského rozumu by neškodila.