Minulý týden proběhl v Las Vegas největší světový veletrh spotřební elektroniky a kromě jiného předznamenal zdrcující nástup mobilních zařízení. Nikdo již nepochybuje o tom, že se letos prodá víc tabletů než notebooků. Že mobilní zařízení začnou v prodejích výrazně převažovat nad stolními a s tím se samozřejmě sveze i prodej aplikací a příslušenství. A právě celému obchodnímu eco systému svázanému s jednotlivými platformami bych se chtěl věnovat v dnešním článku. CES 2013 totiž jasně ukázal, jaké jsou v této oblasti rozdíly mezi světy iOS, Androidu a Windows 8 RT.
Vše pod taktovkou Applu?
Pokud se ohlédnu za letošním CES a tím, co bylo a nebylo prezentováno na stáncích 35.000 vystavovatelů, dalo by se zjednodušeně říct, že zcela dominantním trhem jsou iPhony a iPady. Svět iOS těží ze své specifičnosti, která dává třetím výrobcům obrovský potenciál se svést na úspěchu Applu. V čem je tak jiný?
V první řadě je to jednotnost platformy. Pokud výrobce připraví svůj produkt pro iPhone 4/4s a iPhone 5, má v podstatě pokryto v oblasti telefonů většinu platformy. Stejně tak u iPadů je reálně na trhu čtveřice produktů a tudíž vyrábět pouzdra, kryty nebo cokoli, co má vycházet z tvaru zařízení, je o řád jednodušší než v případě ostatních platforem. S tím souvisí i systémový konektor. Apple za celou dobu nabídky svých iZařízení držel 30pinový systémový konektor, což dalo výrobcům obrovský prostor pro práci s tímto rozhraním. Letos jej vyměnil za Lightning, čímž dal Apple třetím výrobcům pro změnu obrovský obchodní prostor. Protože každý, kdo vymění Apple zařízení bude muset vyměnit i všechno příslušenství spojené systémovým konektorem a to znamená opakovaný nákup.
Druhým obrovským benefitem iOS platformy je stabilita vývojářského prostředí, dostatek programátorů a zaběhaný systém vývoje a distribuce aplikací. Ne, že by měl iOS po technické stránce o tolik jiné prostředí než třeba Android, ale čistě z historických důvodů je stále mnohem snazší si nechat napsat aplikaci na míru pro iOS než pro jakýkoli jiný mobilní systém. To opět neuvěřitelně zjednodušuje život společnostem, které chtějí vstoupit na trh s nějakým HW příslušenstvím, pro které potřebují příslušnou aplikaci.
A třetím benefitem iOS je stále přetrvávající největší ochota uživatelů platit za cokoli, co jim předložíte. Pojem iOvce je možná hanlivý, ale z pohledu business světa je neoddiskutovatelným faktem, že uživatelé iOS zařízení jsou ochotni platit řádově víc peněz na příslušenství, aplikace a služby než uživatelé z Android světa a navíc těch, co jsou ochotni něco platit, je řádově víc. Zařízení s Androidem se dnes globálně prodává více než zařízení s iOS, ale typicky v takové cenové kategorii a takovým uživatelům, že obchodní potenciál pro třetí výrobce je bohužel stále velmi malý.
Pokud tyto tři faktory shrneme, dostáváme jednoduchý obrázek. Bez ohledu na technické parametry či dokonalost/nedokonalost jednotlivých Apple zařízení, jedno je neoddiskutovatelné. iOS platforma dnes představuje pro vývojáře a výrobce příslušenství obrovskou obchodní příležitost. Apple sám poměrně ochotně prodává nejen aplikace na AppStore, ale i příslušenství v kamených Apple Storech. Navíc celý systém je díky své jednotnosti a uzavřenosti ideální pro návratnost jakýchkoli investic do vývoje.
Android jako svět zítřka?
Je nesporným faktem, že Androidu jako takovému se obchodně velice daří. V oblasti chytrých telefonů se již stal nejprodávanějším na světě a v oblasti tabletů roste jeho tržní podíl. Navíc se konečně podařilo Googlu zlepšit podmínky pro vývojáře a tak začíná přibývat obchodně úspěšných aplikací a Google Play se stává místem, kde jde na aplikacích i vydělat nějaké peníze. Bohužel v oblasti hardwarového příslušenství je situace mnohem komplikovanější.
V první řadě jsou na trhu doslova stovky Android zařízení, která se liší tvarem, výkonem, parametry a možnostmi komunikace s okolním světem. Takže přestože se celkově prodá Android zařízení velké množství, jednotlivých modelů je řádově méně a dělat pro každý z nich speciální pouzdra, obaly či další příslušenství je ekonomicky méně atraktivní. To se například projevuje tak, že zatímco u iOS příslušenství je hodně produktů spojeno kabelem, pokud někdo něco dělá pro Android zařízení, volí mnohem raději bezdrátovou komunikaci, která je mnohem universálnější.
Druhým obchodním handicapem Android světa je jeho obchodní roztříštěnost. Android používá kde kdo a tudíž chybí silný partner, se kterým by se dalo marketingově, obchodně či jinak spolupracovat. Ne, že by byla spolupráce s Applem snadná, ale aspoň je jasné, s kým máte spolupracovat. V případě Android světa není ani Samsung tou jasnou jedničkou a tak, pokud své jméno příliš spojíte s jedním hráčem, diskvalifikujete se ze spolupráce se všemi ostatními.
Nicméně i přes uvedené problémy je vidět, že příslušenství pro Android svět přibývá a firem, které se dokáží na tomto rodícím se trhu pohybovat, je víc a víc. Nejčastější postup, který byl vidět na CES 2013, je poměrně jednoduchý. Mám-li produkt a chci ho dostat na trh, začnu s iOS verzí, která se dobře propaguje a prodává. V okamžiku, kdy si získám nějakou pozornost médií a zákaznickou základnu v iOS světě, rozšířím své podnikání do Android světa a ono to nějak půjde.
Windows 8 (RT)
Microsoft nezachytil nástup mobilních operačních systémů a dlouhou dobu bylo jeho hledání vlastní cesty složité, nepřehledné a plné nešťastných rozhodnutí. Dnes zdá se má již díky systému Windows 8 (RT) jasno v tom, kam chce směřovat a v čem se chce odlišit od velké dvojky. Zároveň je ale také jasné, že to nebude mít ani trochu jednoduché. Na CESu bylo představeno poměrně dost tabletů se systémem Windows 8, ale jakoby zůstaly ve stínu ostatního dění. Žádný z výrobců HW totiž už není ochoten právě operační systém Windows prezentovat jako marketingovou výhodu svého zařízení. Takže pokud se o tabletech komunikuje, soustřeďují se výrobci jako Acer, Asus, Lenovo, HP, Panasonic apod. na vše jiné, než na to, že by zdůrazňovali právě Windows 8.
Trápení Microsoftu s novým systémem je asi nejlépe vidět na tabletu MS Surface. Nechci nikterak hodnotit jeho technické parametry, vlastnosti či uživatelské rozhraní. To ať si udělá každý sám. Nicméně pokud se podíváme na obrovskou nedůvěru, se kterou k němu přistupují partneři, vývojáři a zejména zákazníci, je jasné, že to nebude mít snadné. V odborných kuloárech se nejčastěji žertuje na téma, že Surface by se špatně prodával i zadarmo. Výrobci HW považují samotnou existenci Surface za podpásovku od Microsoftu. Výrobci SW nejsou zatím ochotni investovat do rozsáhlejšího vývoje aplikací pro nové uživatelské prostředí, protože je zde přeci nějaké zpětná kompatibilita a hlavně nejsou zákazníci.
Všichni ti ostatní
Mobilních operačních systémů je samozřejmě mnohem víc. Dokonce i obchodních platforem je více. Nicméně CES 2013 opět potvrdil, že ať už se budeme bavit o BlackBerry či jiných kandidátech, jejich budoucnost je velice nejasná. Paradoxně asi nejvíce pozornosti novinářů a odborníků se podařilo získat mobilní verzi Ubuntu, což ale nepředstavuje v tomto okamžiku vůbec žádný obchodní potenciál.